Søk i denne bloggen

søndag 31. juli 2022

Bias Wikipedia

 Wikipedia tenker jeg på nå, etter å ha lest i Resett om problemer jeg har hørt om før. Intet nytt under sola:


Definisjonsmakt, kultur og Wikipedia: Hva er en resesjon?


Oppslagsverket Wikipedia er i midten av en definisjonskrig; Hva er en resesjon? Siden ble redigert 47 ganger på ett døgn, og er nå låst

Dette skjer i etterkant av gårsdagens kunngjøringer om negativ vekst i andre kvartal på rad i den amerikanske økonomien

Et medlem gjorde gjentatte endringer på Wikipedia-siden for å insistere på at det ikke var noen global konsensus om definisjonen av resesjon, i det som ser ut til å være et bisart forsøk på å hjelpe meldingen fra Det hvite hus, skriver DailyMail


Nå er det slik at jeg gjør et søk på dette på norsk, om det jeg vet

Ville bare se om det jeg tenker på var nevnt i norske medier i det hele tatt, før jeg skriver om det i facebook. For det jeg tenker på er at den tidligere medgrunnlegger Larry Singer av Wikipedia starta ny side, fordi han mente hele Wkipedia var ødelagt av ventresidens aktivister


Joda. Det er det Document.no har en sak om det. Ingen andre. Jeg fikk med meg det av en engelskspråklig artikkel, men husker ikke hvilken. Søkeordene jeg brukte ser dere jo fra skjermbildet





Allerede før dette hadde jeg selv merka dette i en artikkel om venstresidens store helt og massemorder Che, da jeg på et senere tidspunkt skulle finne noe jeg hadde lest der før, og nå i ettertid vet er riktig, at han drepte så mange fanger at legen i geriljaleieren senere uttalte at Che uten "lov og dom"drepte så mange fanger med nakkeskudd at han ble helt kvalm, og at han skal ha skrevet i et brev til en tante at han selv var Lille Stalin

Det var borte fra artikkelen den gangen, hva det står nå vet jeg ikke

Det var også endringer i en artikkel vedrørende nobelprisvinner i litteratur Aleksandr Solzjenitsyn, som jeg kjente til litt fra før, og jeg har lest boka hans GULag- arkipelet. Og nå husker jeg ikke hva de endringene bestod av, men bare for å ha sagt det. I Sovjet opererte de med noe de kalte Tankekriminalitet, og Solzjenitsyn ble et offer for dette

Han var for sovjetsystemet helt til han ble arrestert og dømt til 10 år i det vi best forstår under navnet konsentrasjonsleir, og som kalles GULag i Sibir, for å ha skrevet "Han med barten" og ment Stalin i et brev til en venn

Har heller ikke gjort noe søk på det nå, og jeg husker likevel ikke akkurat hva det var den gangen, en det kan godt ha vært dette med barten



Vel vel. I Document fant jeg blant annet dette:

Wikipedia-grunnlegger har fått nok:
Vil starte et alternativ, uten venstrevridning

Av:   

Det er Fria Tider som beretter at Wikipedias medgrunnlegger Larry Sanger mener at nettstedet nå knapt er mulig å benytte til noe som helst. Dette på grunn av at det er blitt mer og mer venstrevridd i måten å presentere fakta på. Han mener det er rett og slett ikke lenger er mulig å ha tillit til informasjon hentet fra Wikipedia.

Nu arbetar han på ett nytt projekt som ska utmana Wikipedia med fokus på yttrandefrihet, rapporterar Big League Politics.

Fria Tider fortsetter:

Larry Sanger, som grundade Wikipedia år 2001 tillsammans med Jimmy Wales, skrev förra året ett uppmärksammat blogginlägg.

I inlägget konstaterade han att kallade NPOV-policy, som går ut på att alla artiklar ska vara skrivna ur en neutral synvinkel, är «död». Detta eftersom det numera finns en mycket kraftig vänstervridning i artiklarna.

Også i versjonene på andre språk er denne massive venstrevridningen blitt et problem, noe som i høy grad gjelder både norsk og svensk versjon. Wikipedia er mer eller mindre «kuppet» av en gruppe aktivister som niditig passer på å redigere og tilpasse all informasjon til et venstrevridd verdensbilde.

Ofte går det bare minutter fra andre legger inn korreksjoner av deres tendensiøse vinklinger, til de er inne og «retter opp» igjen


... og nå sitter jeg her da og lurer på. Dersom jeg skal linke til ting jeg her skriver som underlag for feks navnene Che og Solzjenitsyn...

Hva skal jeg velge? Norsk Leksikon eller Wikipedia? Hvem er verst? Venstresiden, 68-generasjonen gikk jo til angrep på ALT som heter udemokratisk (definisjons)makt, premissleverandører her i landet. Det er like lite grunn til å stole på leksikon som det er til å stole på Wikipedia

De er like ubrukelige for å finne ut noe som likner sannhet rundt venstresidens aktiviteter og deres helter. Selv i dag er det mange som går rundt med en t-skjorte med et stort trykk av Che

Og det er jo derfor venstresiden går til angrep på slike som meg

Document Steigan HRS og Resett

  • Vi vet jo hvem de egentlig er.
  • Det er ikke vi som er avhengige av å lyve, men de


Milevis fra det etiskmoralske bedremennsket de selv mener de er, og vi minner dem på at de slettes ikke på noen måte selv lever opp til deres grandiose og forræderiske selvbildet de har og benytter ALLE anldndinger til å skrive eller rope ut for alle å se

Dette kunne blitt et blogginnlegg i bokformat, men det er også noe jeg helt sikkert kommer tilbake til, om bloggen ikke blir stengt da, slik den forrige ble av Miniblogg


Del 2



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

911 En Luftvernøvelse?

  911 En Luftvernøvelse?   TORSDAG 22. MARS 2012 "Real-World or Exercise":  Mistok det amerikanske militæret 9/11-angrepene for et...